© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Oxel

Borkhausenia intermedia

• Latinsk synonym: Sorbus intermedia
  • Familj: Rosväxter – Rosaceae
  • Växtform och höjd: Träd. 3–10 m.
  • Blomma: Liten, starkt doftande, radiärsymmetrisk och 5-talig. Kronblad vita med rund spets. Foderflikar brett trekantiga med vass spets och håriga. 20 ståndare och delvis sambladig, 2-talig pistill. Blomställningen ett sammansatt knippe. Blomskaft håriga.
  • Bladen: Nästan 10 cm långa, ovala, flikiga, vid basen djupa flikar. Bladkanter sågade. Ovansidan till en början hårig, senare kal. Undersidan nästan vit, täthårig. Skaftade blad strödda.
  • Frukten: Rött-rödbrunt avlångt bär.
  • Växtplats: Torra steniga ängsbackar och klipplundar. Även som prydnadsträd.
  • Blomningstid: Juni.

Rönnarna är insektpollinerade. Deras starkt doftande blommor lockar många insekter bl.a. flugor, fjärilar, skalbaggar och bin. De mogna bären äts av fåglar t.ex. sidensvansar och domherrar och fröna sprids på detta sätt.

Oxeln är naturligt förekommande endast i skärgården och på Åland. I fasta Finland används oxeln som prydnadsträd. Den är endast sällan naturligt spridd till naturen och då vanligen med fåglar. Man skiljer den från finnoxeln på att dess blad är grunt flikiga. Djupt djupt flikiga blad finns endast vid bladskaftet om ens där. Dessutom är oxelns bär till formen avlånga medan finnoxelns är nästan helt klotformigt runda.

Blomväxter i samma familj